torsdag 23 maj 2013

Veckans Halmstadliberal: Hedvig Lundborg

Veckans Halmstadliberal: 
Hedvig Lundborg


Hedvig Lundborg. 18 år, studerar naturvetenskapligt program på Kattegattgymnasiet, tar studenten om några veckor och är medlem i både Folkpartiet och Liberala ungdomsförbundet. Vi hörde att du ska prata på Café Liberal. Vad är det för något?

Café liberal är LUFs fika- och talarkvällar. Vi bjuder in nån smart (eller tar av våra egna, uppenbarligen) som sedan pratar om ett specifikt ämne. Det brukar bli bra diskussioner och man lär sig alltid nåt. Jag ska prata om min specialitet, feminism!


(LUF = Liberala ungdomsförbundet. Reds anm)



Aha! Feminism. Är det något speciellt inom ämnet du tänker inrikta dig på?











Jaa du.... lite om olika inriktningar, varför den så Hemska radikalfeminismen kan vara soft även för en liberal, liberala och feministiska lösningar på olika heta sakfrågor kanske?











Det kan nog bli heta debatter! 
Det är Liberala Ungdomsförbundet som håller i de här kvällarna, café liberal. Att du är aktiv i LUF förstår vi, har du något förtroendeuppdrag?











Jag har suttit i Hallands distriktsstyrelse sedan 2010. Under det senaste året har jag även suttit med i förbundets feministiska arbetsgrupp på riksnivå och utvecklat vår feministiska politik. Det är i och för sig inget förtroendeuppdrag i den bemärkelsen, men något som är väldigt kul och givande!











Det här med jämställdhetsfrågor är ju väldigt brett och omfattande. Har du tid att engagera dig i alla frågor eller är det något särskilt du brinner för?











Jag brinner för att så många människor som möjligt ska ha en genusanalys. Liberalism är ju att försöka få bort de hinder och strukturer som hämmar människors livsval, så att inom politiken alltid tänka på klass, etnicitet, genus och annat man inte kan styra över är det viktigaste av allt!











Det är nomineringstider i de politiska partierna nu. Har du ambitionen att stå på någon lista i kommande val?






Nej, jag tänker fokusera på lite annat i livet, men ska såklart stötta mina favoriter i valet!











Hur kan man bidra i ett parti utan att själv vara förtroendevald? Några tips?











Man kan ju alltid göra det som verkligen är politik: diskutera och ifrågasätta och vända och vrida på idéer. Inför valet kan man se till att prata politik och Folkpartiet med människor omkring sig. Jag personligen har självklart ett LUF-perspektiv och tycker att mitt uppdrag är att påverka enskilda folkpartister att verka mer "lufigt".











Vad behöver Folkpartiet driva mer uttalat tycker du?

Jag anser alltid att Folkpartiet ska kämpa på i härliga socialliberala frågor som har med vård, omsorg och sociala skyddsnät att göra.

Intressanta fakta: Café Liberal hålls denna gång på Studieförbundet Vuxenskolan, Bredgatan 5 i Halmstad den 27 maj kl 17. Alla är välkomna!

Hedvig kan efter en låååång bussresa sommaren 2009 det grekiska alfabetet utantill. Bussresan ägde rum i Grekland, så det fanns en viss pragmatism i Hedvigs beslut att lära sig alfabetet – hon ville kunna läsa alla skyltar!! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar